Nordthy Rideklub af 2002

"Alle starter et sted, øvelse gør mester!"

- Nordthy Rideklub

Hjælp til stævnerytteren

Er du i tvivl om noget i forhold til stævner, så kig her:

Anmeldelsesblanket, som kan bruges ved tilmelding til klubstævner. Andre stævner tilmeldes på www.go.rideforbund.dk.

Sådan downloader du den:

1. Tryk på det yderste ikon øverst i højre hjørne (firkantet kasse med pil)

2. Anmeldelsen vil blive åbnet i et nyt vindue.

3. Tryk "download originalen" øverst i højre hjørne.

4. Anmelelsen bliver åbnet i word, og du kan frit skrive i den.

Hvis den ikke åbner, prøv igen, så burde det virke.

Springmetoder:

Her kan du se en beskrivelse af de mest brugte springmetoder.

Øvrige metoder kan ses på (tryk i det røde felt):

Metode B3:

Hvis man kommer i omsringning har man 45 sek. til at tænke omspringningen i gennem. Her har hesten også tid til lige at få vejret inden det virkelig gælder. Omspringningen er beskrevet på baneskitsen. De vil ofte være spring i tilfædig rækkefølge. F.eks. spring 1-3-7-8A-8B-9.

Metode B4:

Her er det flyvende start, hvilket vil sige at man rider direkte i omspringningen. Hovedspringning består ofte af 7-8 spring. Omspringningen går da fra spring 7-8 til 13-14. Man kan sige at metoden er delt op i 2 faser.

Metode B7:

Afvikles ligesom en metode B4. Man må dog i denne metode gerne ride videre i omspringningen, om man har 8 fejl eller færre. Man rider dog kun om placeringer, hvis man er fejlfri i hovedrunden. Denne metode er god for at kunne få mulighed for at øve længere baner, samt omspringning.

Metode B0:

Ved klubstævner er klasser fra LX-LC metode B0. B0 er ligesom en hovedrunde. Hvis man rider fejlfrit får man en roset ved udgangen, ofte i rød /blå. Ofte vil der være to af samme klasse, hvor den ene klasse er metode B0 og den anden en klasse hvor man rider om rosetter. På den måde kan hesten komme på banen og se springnene. Metoden er rigtig god til unge heste.

Metode A:

Her gælder det om at ride hurtigst i gennem banen. Man kan nærmest kalde det for en omspringning fra start af. Banen består ofte af 10-11 spring.

Metode B1:

Ved denne metode rider man først en hovedrunde. Hvis man er fejlfri skal man ud af banen til klassen er afsluttet. Alle ligeplacerede ryttere om første pladsen (ofte alle fejlfrie ryttere) skal igen ind på banen for at ride omspringning . Omspringningen må i denne metode godt blive sat 10 cm op, men dette er op til banebyggeren.

Metode B1,2:

Metode B1,2 bliver ofte brugt i mesterskaber. Den foregår ligesom metode B1. Man rider dog her 2 hovedrunder. Alle ligeplacerede ryttere om første pladsen (ofte alle fejlfrie ryttere) i begge runder rider med i omspringningen, som gerne må blive sat 10 cm op.

Springafstande:

Afstandende er hentet fra dansk rideforbunds hjemmeside!

Igen kan den åbnes i øverste højre hjørne.

Dressurprogrammer og baneskitser:

Her et link til de forskellige dressurprogrammer. På siden kan man også finde skitser for både bane A og B med tilhørende mål.

LINK: http://www.rideforbund.dk/ridesport/discipliner/dressur/dressurprogrammer.aspx

Nordthy Rideklub af 2002 | Grønbjerg 11 Østerild | 7700 Thisted | nordthy-rideklub@hotmail.com